În memoriam Enache Hărăbor – Laureat al Premiului GOPO pentru întreaga activitate cinematografică.
|Pe data de 4 ianuarie a plecat dintre noi unchiul Enache Hărăbor
la vârsta de 98 ani și o lună.
DUMNEZEU să-l odihnească în LUMINĂ !
Domnul Enache Hărăbor și-a început cariera în prima jumătate a anilor ‘50 și a fost singurul sculptor machetist al Studiourilor de la Buftea timp de peste patru decenii, dar și un colaborator constant al regizorului Ion Popescu-Gopo. A învățat sculptura ca ucenic între anii 1941-1945, la București, în atelierul lui Jean Mihăilescu, iar între 1951-1958 a lucrat în cadrul Studioului de Animație, alături de regizorul Bob Călinescu, realizând mai multe păpuși și machete. În 1959, a fost angajat la Atelierul de sculptură și butaforie din Studioul Cinematografic Buftea ca sculptor machetist. Primul film la care a lucrat a fost „Valurile Dunării” (1959), în regia lui Liviu Ciulei. De-a lungul prolificei sale cariere, Enache Hărăbor a realizat manual nenumărate trucaje pentru producții cinematografice, mii de machete, sculpturi, măști și modelaje.
Cel mai important proiect al său rămâne filmul lui Ion Popescu-Gopo „Galax, omul păpușă” pentru care a creat, după un desen realizat de Gopo, o păpușă de 1,80 m din lemn de balsa.
Alături de Ion Popescu-Gopo, Enache Hărăbor a mai lucrat la „S-a furat o bombă”, „Pași spre lună”, „Povestea dragostei”, „Fata bună, fata rea” și „Rămășagul”.
A colaborat cu aproape toți regizorii importanți la filmele istorice și la toate producțiile care necesitau efecte speciale, cele mai importante și dragi lucrări ale sale fiind avioanele din „Aurel Vlaicu” (r. Mircea Drăgan), vapoarele din serialul „Toate pânzele sus!” (r. Mircea Mureșan), machetele din serialul „Lumini și umbre” (r. Andrei Blaier în colaborare cu Mircea Mureșan și Mircea Constantinescu), nava care se rupe din „Un echipaj pentru Singapore” (r. Nicu Stan), clădirea care ia foc din „Dragostea și revoluția” (r. Gheorghe Vitanidis), macheta unui sat care arde din „Ultima frontieră a morții” (r. Virgil Calotescu), macheta Castelului Huniazilor din „Secretul armei… secrete” (r. Alexandru Tatos), aceasta din urmă fiind expusă în cadrul Bienalei de scenografie la București în 1990.
O colaborare deoasebit de fructuoasă a avut cu renumita regizoare Elisabeta Bostan la filmele: Tinerețe fără bătrânețe, Veonica, Veronica se întoarce, Mama, Un saltimbanc la Polul Nord, Fram ursul polar și Campioana.
Anul trecut Premiile Gopo au onorat întreaga activitate cinematografică a domnului Enache Hărăbor, machestist șef la Studiourile Buftea in perioada 1951-1988.
https://www.facebook.com/media/set/?set=a.731798584239392…
https://mcppress.ro/forum/viewtopic.php?t=509
Sursa: Mihail Georgevici, MCP Press Agency
Trebuie să fii autentificat pentru a publica un comentariu.